octubre 28, 2010

COLOMBIA

Avanza el Programa Mesoamericano de Biocombustibles

25 de octubre de 2010

El gobierno colombiano valoró hoy los importantes avances que registró el Programa Mesoamericano de Biocombustibles, basado en la instalación de plantas piloto de biocombustibles y en el intercambio y fomento de investigación y tecnología en ese campo.

En marzo de 2009, el programa colombiano de cooperación técnica instaló las dos primeras plantas piloto de biocombustibles en Honduras y El Salvador, con una capacidad de producción de 10 mil litros de biodiésel por día.

Al mismo tiempo, señalaron fuentes del gobierno colombiano, el gobierno del presidente mexicano Felipe Calderón montó en Chiapas un Centro de Investigación y Tecnología en Producción de Biodiésel.

Ese centro tiene dos fases que ya están en funcionamiento y que corresponden a la parte experimental y de producción a pequeña escala, en tanto que la etapa final del proyecto será la producción industrial del combustible en Chiapas.

Los gobiernos de los países miembros del Proyecto Mesoamericano coordinarán con el Banco Interamericano de Desarrollo (BID) y las autoridades locales la puesta en marcha de nuevas plantas de biocombustibles en Panamá y República Dominicana.

El proyecto busca desarrollar en la Región Mesoamericana esquemas de producción energética alternativa y descentralizada, elaborados con insumos no alimentarios y conformar la Red Mesoamericana de Investigación y Desarrollo en Biocombustible (RMIDB).

URUGUAY

El Gobierno se pone como meta que para 2015 el 50% de la energía sea renovable

25 de octubre de 2010

Así, lo informó el ministro de Industria, Energía y Minería, Roberto Kreimerman, quien además estimó que habrá 500 MW eólicos y 200 MW de biomasa de capacidad instalada y que el 30% de desechos serán usados para la producción de energía. Aseguró también que durante el próximo quinquenio la inversión pública para diversificar la matriz energética alcanzará los 2.800 millones de dólares (1.925 millones de euros), monto al que se espera sumar inversiones privadas.

El plan de acción energético para el período 2005-2030 prioriza ejes de trabajo como el institucional, con un rol directivo del Estado y en un trabajo conjunto con las empresas públicas líderes en el sector eléctrico y de hidrocarburos, apoyados en un marco regulatorio que habilite la participación privada.

Respecto a la oferta, el plan busca apostar a diversificar la matriz energética en fuentes y proveedores, reduciendo la participación del petróleo. En tanto a la demanda, se trabajará en el desarrollo de la cultura de eficiencia energética en todos los sectores de la actividad. Finalmente, en lo social, se garantizará el adecuado acceso a la energía por parte de todos los ciudadanos.

En este contexto, las metas fundamentales para el año 2015 son alcanzar el 50% de energías renovables en la matriz primaria de abastecimiento, incluyendo un 25% de energía eléctrica a partir de fuentes de energías renovables no convencionales, 30% de residuos agroindustriales y sólidos urbanos, reducción del 15% de consumo de combustibles fósiles en el transporte, el 100% de electrificación y fabricación de equipos y suministradores de energía locales.

La energía solar es otro de los aspectos a impulsar, para lo cual ya se encuentra aprobada la ley de Energía Solar Térmica, un aspecto en el que Uruguay es el primer país de Sudamérica en habilitarla conectada a la red a partir de fuentes de energía renovables.

octubre 26, 2010

Estados Unidos da el primer paso para permitir el uso del E15


20 de octubre de 2010

Por fin se pronunció la Environmental Protection Agency (EPA) de Estados Unidos, tras postergar varias veces su informe, sobre la autorización del uso del E15 (15% de etanol y 85% de gasolina). Pero la resolución se ha quedado a medias, ya que solo permite esta mezcla en coches y camiones ligeros fabricados a partir de 2007. El resto de vehículos, fabricados desde 2001, tendrán que esperar a una nueva decisión de la EPA, prevista ya para 2011.

“El anuncio emitido por la EPA es un paso importante para convertir a Estados Unidos en más energéticamente independiente y para la creación de empleos que son necesarios en las áreas rurales… ayudará a llevar la producción existente de etanol al mercado”. Tom Vilsack, secretario de Agricultura del Gobierno de Barack Obama, es posiblemente la persona que con más entusiasmo recibió la noticia de la EPA de permitir mezclas de E15 en los vehículos ligeros fabricados a partir de 2007, una decisión que tenía que haberse producido a finales de 2009 y que mantenía a agricultores y productores en pie de guerra. Hasta ahora, el límite establecido para todo tipo de vehículos era el E10, que es el que se acaba de autorizar en España.

La EPA advierte de que “este paso representa el primero de una serie de acciones para la comercialización de mezclas de gasolina E15”. Una nota de la agencia recuerda que “se tomó la decisión tras la revisión de extensas pruebas aportadas por el Departamento de Energía (DOE, en las siglas en inglés) y de otros informes sobre el impacto del E15 en la durabilidad del motor y las emisiones producidas”. Lisa P. Jackson, máxima responsable de la EPA, añade que “las pruebas han demostrado que el E15 no daña el equipo de control de emisiones en los nuevos automóviles y camiones ligeros".

La decisión se ha quedado a medias
Los productores de etanol y los agricultores están satisfechos a medias con el anuncio de la EPA, ya que pretendían que la medida se extendiera a la totalidad de los vehículos, especialmente a los fabricados a partir de 2000. Esta decisión se hará esperar. Lisa P. Jackson adelanta que “a medida que la fiabilidad de la ciencia y el respaldo de las leyes permitan el incremento de las mezclas, la EPA seguirá dando este tipo de pasos”. Por lo tanto, la decisión sobre el uso del E15 en los modelos a partir de 2000 se hará después de que la agencia reciba los resultados de las pruebas adicionales del DOE, que se espera estén en noviembre. Esto significa que será difícil que antes de que finalice el año se tenga una decisión al respecto.

Tom Vilsack también le mete prisa a la agencia: “es necesario hacer trabajos adicionales y esperamos que la EPA y el DOE terminen próximamente una evaluación completa de los modelos de los años 2001-2006.” En cualquier caso, la visión del mandatario de Agricultura sigue siendo positiva, al afirmar que “el aumento del uso de etanol en automóviles y camiones livianos no solo ofrece a los productores de biomasa y biocombustible nuevas oportunidades para ganancias adicionales, también nos ayudará a alcanzar las metas de la Administración de Obama de aumentar a 36 billones de galones (136.000 millones de litros) el uso de carburantes renovables en el mercado de los Estados Unidos para el año 2022”.

Por último, la EPA también anuncia que se están tomando medidas para ayudar a los consumidores a identificar fácilmente el carburante idóneo para sus vehículos, dado que unos podrán utilizarlo pero otros no, según el año. En primer lugar, propone el etiquetado de los surtidores de E15, “incluyendo el requisito de que la industria de los carburantes especifique el contenido de etanol de la gasolina que se vende a los minoristas”. Por otro lado, promoverá una encuesta trimestral a las estaciones de servicio para asegurar que sus surtidores están correctamente etiquetados.

octubre 21, 2010

Chinese engineers propose world's biggest hydro-electric project in Tibet

River on the roof of the world ... the Yarlung Tsangpo/Brahmaputra river. Photograph: Imaginechina

Mega-dam on Yarlung Tsangpo river would save 200m tonnes of CO2 but could spark conflict over downstream water supply

Chinese hydropower lobbyists are calling for construction of the world's biggest hydro-electric project on the upper reaches of the Brahmaputra river as part of a huge expansion of renewable power in the Himalayas.

Zhang Boting, the deputy general secretary of the China Society for Hydropower Engineering, told the Guardian that a massive dam on the great bend of the Yarlung Tsangpo - the Tibetan name for the river - would benefit the world, despite the likely concerns of downstream nations, India and Bangladesh, which access water and power from the river.

Zhang said research had been carried out on the project, but no plan has been drawn up. But documents on the website of a government agency suggest a 38 gigawatt hydropower plant is under consideration that would be more than half as big again as the Three Gorges dam, with a capacity nearly half as large as the UK's national grid.

"This dam could save 200m tonnes of carbon each year. We should not waste the opportunity of the biggest carbon emission reduction project. For the sake of the entire world, all the water resources than can be developed should be developed." That CO2 saving would be over a third of the UK's entire emissions.

The mega-facility is among more than 28 dams on the river that are either planned, completed or under discussion by China, according to Tashi Tsering, a Tibetan scholar of environmental policy at the University of British Columbia.

Tsering publishes a map today of all of the projects that have been reported by Chinese newspapers and hydro-engineering websites.

From this, he concludes that the Tsangpo-Brahmaputra – until recently considered the last great undammed river in Tibet – will be the next focus of government efforts to increase the nation's power supply. One of them is a map of planned dams showing a 38-gigawatt hydro-plant at Motuo on the website of Hydro China, an influential government enterprise responsible for dam construction. A separate State Grid map of future transmission lines indicates the remote area will soon be connected to the rest of China's power supply. Hydro China and State Grid declined requests for clarification.

The government has not confirmed the existence of the scheme, but Tsering cites several newspaper reports of survey teams exploring the area and provides links to other online documents that indicate preparations for large-scale hydro-development of the area.

Given the huge expense, technical difficulties and political sensitivities of the scheme, it is far from certain of final approval by the government. But several Chinese hydroengineers see it as the ultimate goal in an accelerating race with India to develop water resources in one of the planet's last remote regions.

Tapping the power of the river as it bends and plunges from the Himalayan roof of the world down towards the Indian and Bangladeshi flood plains has long been a dream of the world's hydro-engineers.

Along with the Congo river at the Inga falls, this is considered one of the two greatest concentrations of river energy on earth, but it was long thought impossible to access because of the rugged, high-altitude terrain and the risk of water-related conflict with neighbouring countries.

But China has overcome many engineering obstacles with the construction of the railway to Tibet, and its growing energy demands are spurring exploration of ever more remote areas.

"Tibet's resources will be converted into economic advantage," Yan Zhiyong, the general manager of China Hydropower Engineering Consulting Group, told China Energy News earlier this year. "The major technical constraints on damming the Yarlung Tsampo have been overcome." He declined the Guardian's request for an interview, saying the subject was too sensitive.

The exploitation of the Brahmaputra is already under way. China recently announced plans to build five dams further upstream, including a 500MW hydroplant at Zangmu, which is under construction by the power utility Huaneng.

According to Tsering, the biggest of them will be a huge plant at the great bend – either at Metog, known as Motuo in Chinese, or at Daduqia. The former would involve the construction of a series of tunnels, pipes, reservoirs and turbines to exploit the spectacular 2,000-metre fall of the river as it curls down towards India.

Although there has been no official confirmation of plans for a dam, the discussion is far from secret. On a prominent Chinese science forum, Zhang said a dam on the great bend was the ultimate hope for water resource exploitation because it could generate energy equivalent to 100m tonnes of crude coal, or all the oil and gas in the South China sea.

He warned that a delay would allow India to tap these resources and prompt "major conflict" in a region where the two nations have sporadically clashed over disputed territory.

"We should build a hydropower plant in Motuo ... as soon as possible because it is a great policy to protect our territory from Indian invasion and to increase China's capacity for carbon reduction," he wrote last year

Any step forward is likely to be controversial. Tibetans consider Metog a sacred region, and environmental activists warn against building such a huge project in a seismically active and ecologically fragile area.

"A large dam on the Tibetan plateau would amount to a major, irreversible experiment with geo-engineering," said Peter Bosshard of International Rivers. "Blocking the Yarlung Tsangpo could devastate the fragile ecosystem of the Tibetan plateau, and would withhold the river's sediments from the fertile floodplains of Assam in north-east India, and Bangladesh."

China's construction of dams also raises the prospect of a race with India to develop hydropower along south Asia's most important river.

"India needs to be more aggressive in pushing ahead hydro projects (on the Brahmaputra)," Jairam Ramesh, the Indian environment minister, told the Guardian during a recent visit to Beijing. "That would put us in better negotiating position (with China).

To minimise the risk of water-related conflict, the two nations have agreed to share information about hydro-plans on the Tsangpo-Brahmaputra.

Indian media have raised concerns that Beijing may ultimately embark on a gigantic diversion scheme that would channel water away from India to the dry northern plains of China, but such fears are dismissed by Tsering, who says the dam at Metog would be for hydropower, not water diversion. "The laws of physics will not allow water diversion from the Great Bend."

octubre 20, 2010

Google and Renowable Energy

The Official Google Blog - Insights from Googlers into our products, technology and the Google culture

The wind cries transmission

10/11/2010 09:17:00 PM
We just signed an agreement to invest in the development of a backbone transmission project off the Mid-Atlantic coast that offers a solid financial return while helping to accelerate offshore wind development—so it’s both good business and good for the environment. The new project can enable the creation of thousands of jobs, improve consumer access to clean energy sources and increase the reliability of the Mid-Atlantic region's existing power grid.

When built out, the Atlantic Wind Connection (AWC) backbone will stretch 350 miles off the coast from New Jersey to Virginia and will be able to connect 6,000MW of offshore wind turbines. That’s equivalent to 60% of the wind energy that was installed in the entire country last year and enough to serve approximately 1.9 million households.


The AWC backbone will be built around offshore power hubs that will collect the power from multiple offshore wind farms and deliver it efficiently via sub-sea cables to the strongest, highest capacity parts of the land-based transmission system. This system will act as a superhighway for clean energy. By putting strong, secure transmission in place, the project removes a major barrier to scaling up offshore wind, an industry that despite its potential, only had its first federal lease signed last week and still has no operating projects in the U.S.

Why offshore wind and why the Mid-Atlantic? Many coastal areas in the United States have large population centers on an overstretched grid but limited access to a high-quality land-based wind resource. These coastal states can take advantage of their most promising renewable resource by using larger wind farms with larger turbines that can take advantage of stronger and steadier winds offshore.

The Mid-Atlantic region is ideally suited for offshore wind. It offers more than 60,000 MW of offshore wind potential in relatively shallow waters that extend miles out to sea. These shallow waters make it easier to install turbines 10-15 miles offshore, meaning wind projects can take advantage of stronger winds and are virtually out-of-sight from land. With few other renewable energy options ideally suited for the Atlantic coast, the AWC backbone helps states meet their
renewable energy goals and standards (PDF) by enabling a local offshore wind industry to deploy thousands of megawatts of clean, cost-effective wind energy.

The AWC backbone is critical to more rapidly scaling up offshore wind because without it, offshore wind developers would be forced to build individual radial transmission lines from each offshore wind project to the shore, requiring additional time consuming permitting and environmental studies and making balancing the grid more difficult. As those in the Northeast remember from the
2003 blackout, transmission is severely overstretched on the east coast. The AWC project relieves grid congestion in one of two National Interest Electric Transmission Corridors which were deemed to have significant network congestion and need speedy creation of transmission capacity.

The AWC project is led by independent transmission company
Trans-Elect and is financed by Google, Good Energies and Marubeni Corporation. We are investing 37.5% of the equity in this initial development stage, with the goal of obtaining all the necessary approvals to finance and begin constructing the line. Although the development stage requires only a small part of the total estimated project budget, it represents a critical stage for the project.

We believe in investing in projects that make good business sense and further the development of renewable energy. We’re willing to take calculated risks on early stage ideas and projects that can have dramatic impacts while offering attractive returns. This willingness to be ahead of the industry and invest in large scale innovative projects is core to our success as a company.

From the Great Plains to the waters off the coast of Northern Europe, windmills churn out clean power that lights our homes and powers our economies. We are pleased to support this investment that will ultimately enable the Mid Atlantic to benefit from the tremendous wind resource off its coast.


octubre 05, 2010

ARGENTINA Bon Jovi y el rock del biocombustible


3 de octubre de 2010

Hoy se presenta en el estadio Monumental, de Buenos Aires, el músico estadounidense Bon Jovi, que tendrá la particularidad de que todos los equipos y maquinarias que se utilizarán en la generación de energía del show será a partir de biocombustibles en lugar de los usualmente utilizados combustibles fósiles. Se anuncia un ahorro de 10 toneladas de emisiones de CO2.

La iniciativa es una cooperación conjunta de cuatro empresas argentinas: Unitec Bio, empresa líder en producción de biodiesel y perteneciente a Corporación América, grupo liderado por el empresario Eduardo Eurnekian; Nowa, consultora experta en el uso y desarrollo de proyectos de energías renovables; T4F, organizadora del evento y responsable de la producción integral de los shows y espectáculos más importantes de los últimos años; Entropía Argentina, empresa especializada en generación y distribución de energía para espectáculos, encargada del diseño y ejecución de la instalación eléctrica sobre demanda sustentable.

Se anuncia que este será el primero de una serie de eventos que, bajo el lema “Reducí tu huella”, tendrán la particularidad de utilizar biocombustibles al 100% (B100) como fuente de energía, y reducir así las emisiones de CO2.

Según estimaciones de los organizadores, se calcula que sustituyendo 1 tonelada de diesel fósil por biodiesel se ahorran alrededor de 2,2 toneladas de emisiones de CO2.

“Este proyecto representa un cambio de paradigma pues seremos capaces de demostrar que es posible energizar un recital de tamaña magnitud con biocombustible al 100%, sustituyendo de esta forma el uso de la energía fósil”, sostuvo Fernando Peláez, presidente de Unitec Bio.

Por su parte, Cristian Sainz, presidente de Nowa, aseguró: “Un show de esta dimensión energizado con combustible fósil emite cerca de 13 toneladas de CO2. Con esta medida se logrará reducir notablemente la huella de carbono; calculamos que evitaremos cerca de 10 toneladas de emisiones de CO2”.